Elävä Rallimuseo

Timo Salosen ja Seppo Harjanteen renkaanjäljillä

Elävä Rallimuseo on hanke, joka vie tämän päivän historic-ralliauton vastaaviin ralleihin, joissa suomalaiset rallitähdet ovat niillä aikanaan ajaneet. Elävä Rallimuseo seuraa Datsun Violet 160J (vm. 1979) ja sen kuljettaja-omistajan Ilkka Kalmanlehdon matkaa tiimeineen Timo Salosen ja Seppo Harjanteen renkaanjäljillä vastaavissa ralleissa, joissa esikuvat ajoivat vuosina 1980 ja 1981. Lentävät suomalaiset Salonen ja Harjanne ajoivat tuolloin Datsunin tehdastiimissä, ja autona oli pääasiassa Datsun Violet 106J. Luonnollisesti kilpa-auton väreissä ja teippauksessa esikuva huomioidaan uskollisesti.

Datsunin kilpailumatkoja pääset seuraamaan Rallimuseon Facebook-sivulla facebook.com/rallimuseo.

 

1970-luvun lopun ralli-Datsun kaasuttaa soratiellä San Marinossa kohti metsää ja taustalla näkyvää vuorimaisemaa.

Elävä Rallimuseo -hankkeen kilpailukalenteri 2023

17.6.2023 Kielder Forest Rally, UK (sora)
https://kielderforestrally.co.uk/
3.-6.8.2023 Secto Rally Finland, Suomi (Rallimuseon kiertävä näyttely)
https://sectorallyfinland.fi/
10.–12.8.2023 Lahti Historic Rally, Suomi (Elävä Rallimuseo mukana näyttelyosastolla)
https://lahtihistoricrally.fi/
12.–15.10.2023 Rallylegend San Marino, San Marino (asfaltti)
https://www.rallylegend.com/
SIIRTYY VUODELLE 2024:
2.–4.11.2023 Historic Acropolis Rally, Kreikka (sora)
https://historicacropolis.gr/en/
SIIRTYY VUODELLE 2024/2025:
9.–18.12.2023 East African Safari Classic Rally
(tutustumismatka ilman autoa)
https://eastafricansafarirally.com/

Datsun Rallimuseossa edestä päin kuvattuna, sen kuljettaja ja kartturi molemmin puolin autoa pitäens palkintopokaalia auton katolla.
Vuosimallin 1979 Datsun tiukassa rallikurvassa Portugalin asfaltoidulla serpentiinitiellä menossa rinnettä ylös yleisön hurratessa sisämutkassa.

Ajetut kilpailut

4.–6.11.2022
Rally Legends Luso–Bussaco, Portugali
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto; 2 -ohjaaja: Tiago Neves, Portugali

Elävän Rallimuseon tiimi lähti ottamaan revanssia edellisen vuoden epäonnisesta suorituksesta sisuuntuneena. Datsunin teippaus vastasi jälleen Portugalin Salonen & Harjanne -kisa-asua vuodelta 1980. Tällä kertaa sekä auto että englanninkielinen nuotti toimivat hienosti. Päätettiin, että jatkossa nuotitus tehdään aina englanniksi. Alla olivat Pirellin medium-seoksen P7 Corsa Classic -renkaat, ja ne toimivat asfaltilla – myös märällä – erinomaisesti. Kalmanlehdon sanoin: ”Ensimmäistä kertaa koin ajavani asfaltilla oikeasti rallia. Tähän saakka kaikki kisat olleet ”nopeutettua siirtymä ajoa”. Samalla tajusin, että tästä se työnteko vasta alkaa.” Lopputuloksena oli erinomaisen hieno suoritus: yleiskilpailun 5. sija kaikkiaan 37 historic-autosta.

13.–16.10.2022
Rallylegend San Marino, San Marino
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto 2-ohjaaja: Jens Hilden

San Marinon kanssakilpailijoina olivat mm. kolmea historic Toyota Celicaa ajaneet Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä ja Harri Rovanperä. Myös Markku Alén oli mukana rallissa autonaan Lancia 037. Datsun esiintyi kilpailussa Salonen & Harjanne -parivaljakon Sanremon 1981 väreissä ja teippauksessa.

Kaikki erikoiskokeiden tiet olivat todella hienoja ja vaativia. Teollisuusalueen pätkä shikaaneineen ja paalipyörityksineen osoittautuivat vaikeiksi. Nuotitusvaiheessa oli vaikea ymmärtää tiehen maalatuista merkeistä reitin todellista luonnetta, ja se näkyi kisasuorituksessa. Todettiin, että auton käsittelyä on jatkossa harjoiteltava lisää paalipyöritystä silmällä pitäen.

Ajofiilistä veivät uudet ongelmat bensan saannissa. Moottori röpötti ja sammui tämän tästä. Lauantai-iltana oli pakko keskeyttää, kun Datsun oli tien tukkona. Vikakin löytyi lopulta. Sinänsä tärkeiden parannusten jälkeen tankin korvausilman saanti ei ollutkaan riittävää, ja siksi tankkiin muodostunut alipaine sai pumpun toimimaan vajaalla. Käyntiongelmien takia kisassa pakollisista Pirellin renkaista ei saatu tuntumaa, joten niillä päätettiin jatkaa Portugaliin.

8.–9.4.2022
Rally Internazionale Storico Costa Smeralda–Trofeo Martini, Sardinia/Italia
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto 2-ohjaaja: Jens Hilden

Koska Salonen-Harjanne-kaksikko ei koskaan kilpaillut Datsunilla Sardiniassa, kilpailuun lähdettiin poikkeuksellisesti Peter Geitelin (1945–2018) muistoa kunnioittaen Geitelin ja Juha Piirosen vuoden 1981 Datsunin väreissä. Kisa alkoi ongelmilla, kun polttoainepumpun sulake petti. Ilmeisesti lasiputkisulakkeen sisällä oleva ”lanka” oli murtunut piilossa olevasta päästään eikä yhdistänyt kunnolla. Vika saatiin korjattua. Erikoiskokeet olivat kaikki asfalttia, ja ne ajettiin kahteen kertaan. Monipuolista tiestöä, mutta varsinaista serpentiiniä ei ollut kovinkaan paljon. Sijoituksena oli ihan kelvollinen 25. kaikkiaan 53 startanneesta. Renkaat samat kuin Portugalissa.

5.–7.11.2021
Rally Legends Luso–Bussaco, Portugali
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto 2-ohjaaja: Tiago Neves, Portugali

Ensimmäinen Elävän Rallimuseon kilpailu suuntautui Portugaliin, jossa kisa päättyi valitettavasti jo 16 erikoiskoekilometrin jälkeen puuhun ja keskeytykseen. Renkaina autossa oli katulailliset puolisileät Toyo 205/13, hieman pullealla 60-profiililla. Datsunin teippaus vastasi Portugalin Salonen & Harjanne -kisa-asua vuodelta 1980, ja se palkittiin parhaasta ulkoasusta.