Elävä Rallimuseo
Timo Salosen ja Seppo Harjanteen renkaanjäljillä
Elävä Rallimuseo on hanke, joka vie tämän päivän historic-ralliauton vastaaviin ralleihin, joissa suomalaiset rallitähdet ovat niillä aikanaan ajaneet. Elävä Rallimuseo seuraa Datsun Violet 160J (vm. 1979) ja sen kuljettaja-omistajan Ilkka Kalmanlehdon matkaa tiimeineen Timo Salosen ja Seppo Harjanteen renkaanjäljillä vastaavissa ralleissa, joissa esikuvat ajoivat vuosina 1980 ja 1981. Lentävät suomalaiset Salonen ja Harjanne ajoivat tuolloin Datsunin tehdastiimissä, ja autona oli pääasiassa Datsun Violet 106J. Luonnollisesti kilpa-auton väreissä ja teippauksessa esikuva huomioidaan uskollisesti.
Datsunin kilpailumatkoja pääset seuraamaan Rallimuseon Facebook-sivulla facebook.com/rallimuseo.
Elävä Rallimuseo -hankkeen kilpailukalenteri 2024
26.–27.4.2024 HUE Rally Festival, Belgia (Peter Lüdicken Datsun)
15.–17.8.2024 Eifel Rallye Festival, Saksa. PERUUNTUNUT
https://www.eifel-rallye-festival.de/en/home.html
10.–13.10.2024 Rallylegend San Marino, San Marino
https://www.rallylegend.com/en/home-en/
8.–10.11.2024 Historic Acropolis Rally, Kreikka
https://historicacropolis.gr/en/
Ajetut kilpailut
17.6.2023
Kielder Forest Rally, UK
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto; 2 -ohjaaja: Richard Wise
Salonen–Harjanne-kaksikko kilpaili Datsunin tehdaskuljettajina kuuluisassa RAC-rallissa Iso-Britanniassa useasti. Parhaaseen RAC sijoitukseen tehdas Datsun ylsi vuonna 1979, jolloin Datsun 160J Violet tuli maaliin kolmantena. Silloin kuitenkin kakkosohjaajana toimi paikallinen Stuart Pegg. Harjanne osallistui Salosen parina Datsun vuosina 1980–82.
RAC -ralli ratkaisupätkinä pidettiin usein Kielderin metsissä ajettavia erikoiskokeita. Samoilla teillä yhä edelleen ajettava Kielder Forest Rally sopi Elävän Rallimuseon tiimille hienosti: ikään kuin alkuperäisen RAC-rallin yksi päivä.
Timo Salosen tyyliin ralliin lähdettiin paikallisen kakkosohjaajan voimin. Kokeneesta Richard Wisesta oli suuri apu, koska paikalliseen tapaan rallia ei saanut nuotittaa. Järjestäjä tarjosi videot erikoiskokeista sekä valmiit nuotit, mutta on aivan eri asia ajaa erikoiskokeet läpi itse ja tehdä omat nuotit. Onneksi kokemusta englanninkielisten nuottien käytöstä oli jo aiemmista ralleista, mutta arvoitus oli miten ja millaisilla symboleilla järjestäjä kuvaisi tietä. Kun vielä tiet olivat täysin uusia ja niiden pinnan laatu ja renkaiden pito suuri kysymysmerkki, oli olo kisaan lähtiessä hieman hermostunut. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja oppimistakin tapahtui – ainakin jos Richardin palautteeseen on uskominen. Kaikkein vaikein asia Kalmanlehdon mielestä oli ehdottomasti vauhtipaikkojen nuottien ymmärtäminen. Ilkka käyttää nuottikielessä ns. kuvaavia nuotteja esimerkiksi ”slow” tai ”easy”. Sanoista syntyy heti mielikuva, millaisesta mutkasta on kyse. Nyt saadut olivat numeronuotit, joissa 1 oli hitain ja 6 täysillä. Kun Richard luki esimerkiksi ”Five Left”, ei kuva päässä syntynytkään – mitä vauhtia mutkaan voi mennä? Erityisesti kovemmat nopeusluokat 4–6 olivat hakusessa. Kielder Forest Rally oli hieno kokemus ja osoitus jälleen kerran ”ralliperheestä”, jossa voi tuntea olevansa palanen yhteisöä kansallisuudesta riippumatta. Kiitokset Richardille – we will meet again!
Pari Salonen–Harjanne keskeytti kaikki kolme yhteistä Datsun Violet RAC -ralliaan. Elävän Rallimuseon tiimi pääsi maaliin sijalla 41. (vaikka eihän näitä oikeasti voikaan verrata keskenään). Kilpailuun starttasi kaikkiaan 68 autokuntaa.
Kuvat: Andrew Scott
12.–15.10.2023
Rallylegend San Marino, San Marino
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto; 2 -ohjaaja: Jaana Salopuro
Vaikka Salonen ja Harjanne eivät tätä rallia suoranaisesti Datsunilla koskaan ajaneetkaan, päätettiin San Marinoon kuitenkin lähteä Sanremon rallin ”hengessä”. Siellä Timo ja Seppo kilpailivat Violetilla vuosina 1979–81. Vuonna 2022 ongelmat polttoaineen saannin kanssa pakottivat keskeyttämään Elävän Rallimuseon tiimin kilpailun. Nyt kisaan lähdettiin luottavaisin mielin. Tällä kertaa kakkosohjaaksi lähti itsekin rallia aikanaan ajanut Jaana Salopuro. Jaanalle tämä oli eka nuottikisa koskaan ja vieläpä vähän isompikin tapahtuma maailmalla. Jännitystä oli mutta myös rohkeutta! Myös Jaanan kanssa käytettiin englanninkielisiä nuotteja osin suomella täydennettynä.
San Marinon Rallylegend on tapahtuma vailla vertaa. Rallin show-luonteesta huolimatta erikoiskokeet ovat vaativia. Suurella mielenkiinnolla odotettiin Misanon moottoriradalla perjantai iltana ajettavaa Pirelli Power Stagea, jossa samaan aikaan olisi kierroksillaan kolme neljäkin ralliautoa. Kisa kuitenkin alkoi karmealla tavalla. Heti ykköspätkän startin jälkeen auto pätki eikä antanut tehoja. Mitä ihmettä? Kaikki toimi Kielderissä erinomaisesti eikä pikku asfalttitesteissä Suomessakaan ollut mitään ongelmia. Ek 1 päästiin kuitenkin läpi ja siirtymällä kohti Misanoa kaikki jälleen toimi. Misanossa jälleen katastrofi: ei tehoja ja kulku heikkoa. Kun rata olisi pitänyt kiertää kolmesti, automme hyytyi toisella kierroksella eikä muuta voinut kuin rullata radan varteen ”formulatyyliin” ja kiivetä aidan yli suojaan.
Kun erikoiskoe oli ohi, järjestäjä hinasi Datsunin huoltomme tutkittavaksi. Bensalinja ok, kipinäkin tuli, moottori kävi mutta puola oli tulikuuma. Alkoi kuumeiset toimet uuden puolan saamiseksi. Kilpailun johtaja päätti, että pääsemme jatkamaan Super Rally -säännöllä (pääsee jatkamaan seuraavan päivänä mutta saa aikasakkoa). Onneksemme lauantaina oli Riminillä kolmas löytämämme varaosaliike avoinna, josta löytyi kuin löytyikin vanhan mallinen puola (Magneti Marelli). Tutto bene! Päivän eka erikoiskoe alkoi vasta klo 13.39 joten kaikki kunnossa.
Kisa Jaanan kanssa jatkui todella hyvin. Nuotti parani koko ajan, varmuus kasvoi ja fiilis autossa oli todella hyvä. Sunnuntaina nostettiin vähän vauhtia. Piandavellon erikoiskokeella Ilkka sai parhaan palautteen ikinä: kesken nuotinluvun Jaana alkoi nauraa ääneen ja perusteli naurua sanoin ”kun menee niin hienosti” ja jatkoi nuottia. Maaliintulo oli tunteikas huollon ja läheisten onnitellessa silmät kosteina. Ralliperhe – jälleen kerran!
Sijoituksemme 12. historic-autojen yleiskilpailussa (34 starttasi) oli perjantain keskeytyksestä huolimatta hyvä. Rallylegend San Marinon järjestäjien asenne oli mahtava: Super Rally -sääntö ja ”hienoa kun tulitte tänne ja haluamme että ajatte” -ajattelutavan toivoisi olevan vallalla muissakin ralleissa.
Kuvat: PH24
4.–6.11.2022
Rally Legends Luso–Bussaco, Portugali
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto; 2 -ohjaaja: Tiago Neves, Portugali
Elävän Rallimuseon tiimi lähti ottamaan revanssia edellisen vuoden epäonnisesta suorituksesta sisuuntuneena. Datsunin teippaus vastasi jälleen Portugalin Salonen & Harjanne -kisa-asua vuodelta 1980. Tällä kertaa sekä auto että englanninkielinen nuotti toimivat hienosti. Päätettiin, että jatkossa nuotitus tehdään aina englanniksi. Alla olivat Pirellin medium-seoksen P7 Corsa Classic -renkaat, ja ne toimivat asfaltilla – myös märällä – erinomaisesti. Kalmanlehdon sanoin: ”Ensimmäistä kertaa koin ajavani asfaltilla oikeasti rallia. Tähän saakka kaikki kisat olleet ”nopeutettua siirtymä ajoa”. Samalla tajusin, että tästä se työnteko vasta alkaa.” Lopputuloksena oli erinomaisen hieno suoritus: yleiskilpailun 5. sija kaikkiaan 37 historic-autosta.
13.–16.10.2022
Rallylegend San Marino, San Marino
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto 2-ohjaaja: Jens Hilden
San Marinon kanssakilpailijoina olivat mm. kolmea historic Toyota Celicaa ajaneet Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanperä ja Harri Rovanperä. Myös Markku Alén oli mukana rallissa autonaan Lancia 037. Datsun esiintyi kilpailussa Salonen & Harjanne -parivaljakon Sanremon 1981 väreissä ja teippauksessa.
Kaikki erikoiskokeiden tiet olivat todella hienoja ja vaativia. Teollisuusalueen pätkä shikaaneineen ja paalipyörityksineen osoittautuivat vaikeiksi. Nuotitusvaiheessa oli vaikea ymmärtää tiehen maalatuista merkeistä reitin todellista luonnetta, ja se näkyi kisasuorituksessa. Todettiin, että auton käsittelyä on jatkossa harjoiteltava lisää paalipyöritystä silmällä pitäen.
Ajofiilistä veivät uudet ongelmat bensan saannissa. Moottori röpötti ja sammui tämän tästä. Lauantai-iltana oli pakko keskeyttää, kun Datsun oli tien tukkona. Vikakin löytyi lopulta. Sinänsä tärkeiden parannusten jälkeen tankin korvausilman saanti ei ollutkaan riittävää, ja siksi tankkiin muodostunut alipaine sai pumpun toimimaan vajaalla. Käyntiongelmien takia kisassa pakollisista Pirellin renkaista ei saatu tuntumaa, joten niillä päätettiin jatkaa Portugaliin.
8.–9.4.2022
Rally Internazionale Storico Costa Smeralda–Trofeo Martini, Sardinia/Italia
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto 2-ohjaaja: Jens Hilden
Koska Salonen-Harjanne-kaksikko ei koskaan kilpaillut Datsunilla Sardiniassa, kilpailuun lähdettiin poikkeuksellisesti Peter Geitelin (1945–2018) muistoa kunnioittaen Geitelin ja Juha Piirosen vuoden 1981 Datsunin väreissä. Kisa alkoi ongelmilla, kun polttoainepumpun sulake petti. Ilmeisesti lasiputkisulakkeen sisällä oleva ”lanka” oli murtunut piilossa olevasta päästään eikä yhdistänyt kunnolla. Vika saatiin korjattua. Erikoiskokeet olivat kaikki asfalttia, ja ne ajettiin kahteen kertaan. Monipuolista tiestöä, mutta varsinaista serpentiiniä ei ollut kovinkaan paljon. Sijoituksena oli ihan kelvollinen 25. kaikkiaan 53 startanneesta. Renkaat samat kuin Portugalissa.
5.–7.11.2021
Rally Legends Luso–Bussaco, Portugali
1-ohjaaja: Ilkka Kalmanlehto 2-ohjaaja: Tiago Neves, Portugali
Ensimmäinen Elävän Rallimuseon kilpailu suuntautui Portugaliin, jossa kisa päättyi valitettavasti jo 16 erikoiskoekilometrin jälkeen puuhun ja keskeytykseen. Renkaina autossa oli katulailliset puolisileät Toyo 205/13, hieman pullealla 60-profiililla. Datsunin teippaus vastasi Portugalin Salonen & Harjanne -kisa-asua vuodelta 1980, ja se palkittiin parhaasta ulkoasusta.