Linjakasta menoa

16.3.–21.12.2018

Linja-autoliikenne alkoi toden teolla Suomessa 1920-luvulla, tuolloin liikennöitsijöillä oli keskenään kova kilpailu. Samoilla linjoilla saattoi ajaa monta yrittäjää. Yleistä oli liikennöinti toisen yrittäjän edellä ja taksojen polkeminen. Sekasortoisen tilanteen parantamiseksi perustettiin vuonna 1928 Linja-autoliikennöitsijäin Liitto. Tämän jälkeen tuli aikataulut ja taksataulukot. Linjakasta menoa -näyttelyssä käytiin läpi linja-autoliikenteen haasteita eri vuosikymmeninä ja kurkattiin tulevaisuuden näkymiin. Linja-autoliikennettä tarkasteltiin niin yrittäjän, kuljettajan kuin matkustajankin näkökulmasta. Näyttelyssä selvisi myös, mihin kaikkeen linja-autoja on käytetty sen jälkeen, kun liikennöitsijät eivät ole enää niitä tarvinneet.

Mustavalkokuvassa vanha nokkabussi ja sen ympärillä kirjava joukko erilaisia matkustajia.

Linja-autoliikennöinti Suomessa

1920-luvulla Ford oli edullisen hintansa takia suosittu linja-autona, ja sillä moni liikennöitsijä aloitti uransa. Kova kilpailu sävytti linja-autoalaa, samoilla linjoilla ajoi monta yrittäjää. Sota-aikana liikennöitsijät joutuivat luovuttamaan linja-autoja rintamalle lähinnä ambulanssibusseiksi. 1950-luvulla linja-autot olivat suurin henkilöliikenteen välittäjä. Yksityisautoilun lisääntyessä 1960-luvulla linja-auto vaihtui usein omaan henkilöautoon. Linja-autoliikenteen kannattavuus alkoi laskea 1970-luvun kuluessa. Peruskoulu-uudistuksen tuomat koulukyydit kuitenkin pitivät syrjäseutujen yrittäjät pystyssä. Maaseudun vakiovuoroliikenne heikkeni 1980-luvulla, pikavuoroliikenne puolestaan lisääntyi, kun uusia linjoja avattiin eri puolelle maata. Vuonna 1991 perustettu ExpressBus-järjestelmä toi uusia asiakkaita linja-auton kuljetettavaksi. Merkittävä muutos linja-autoliikenteessä oli uuden joukkoliikennelain voimaantulo joulukuussa 2009. Linjaliikenneluvat muuttuivat reittiliikenneluviksi, ja lupien tarveharkintaisuudesta luovuttiin. Bussiliikenteen sääntely vähenee edelleen, ja alueelliset erot voivat olla merkittäviä. Näyttelyssä olevassa Kino Linjakkaassa pyörii vuonna 1998 valmistunut Linja-autolla mentiin -filmi, joka kertoo bussialan yrittäjyyden historiasta.

Kaksi oranssia nokkamallista postibussia, vanhempi 30-luvulta ja taka-alalla amerikkalaisen koulubussin näköinen postibussi 80-luvulta.

Oksennuspussi vakiovarusteena

Linja-automatkustaminen oli menneinä vuosikymmeninä hyvin erilainen kokemus kuin tänä päivänä. Vanhimmissa linja-autoissa ei ollut edes seiniä, lämmityslaitteista puhumattakaan. Myöhemmin pakokaasujen tunkeutuminen matkustamoon, kesähelteiden painostava kuumuus ja mutkaiset ja monttuiset tiet saivat useamman matkustajan tarttumaan linja-autossa vakiovarusteena olleeseen oksennuspussiin. Linja-auto kuitenkin mahdollisti liikkumisen paikkakunnalta toiselle, ja sen merkitys oli erityisen suuri aina 60-luvulle asti ennen kuin henkilöautot yleistyivät. Matkustusmukavuuden kehittymistä näyttelyssä pääsi testaamaan koeistumalla eri vuosikymmenien bussinpenkkejä. Samalla vanhat linjurit herättivät varmasti näyttelyvieraassa monenlaisia muistoja. Linja-automatkustamiseen liittyviä muistoja kerättiin näyttelyä varten, ja niistä heijastettiin välähdyksiä seinälle.

Näyttelyssä oli esillä 14 linja-autoa, joista vanhin on kuorma-auton alustalle rakennettu Ford 20-luvulta ja uusin vuosimallin 1991 Scania, joka esiintyi elokuvassa Hurmaava joukkoitsemurha ja joka tunnetaan nimellä ”Moviestar”. Myös Postin linja-autot olivat edustettuna näyttelyssä. Postihallitus aloitti Lapissa keväällä 1921 kokeiluluontoisesti postin kuljetukset autolla, jolloin postin lisäksi päätettiin kuljettaa myös matkustajia. Postin tunnuksilla linja-autoliikennettä ajettiin aina 1990-luvun loppuun asti. Esillä on postilinja-autot Volvo vm. 1933 ja Dodge vm. 1983. Ajoneuvojen lisäksi näyttelyssä pääsi tutustumaan muun muassa filmimateriaaleihin ja linja-autoihin liittyviin pienesineisiin kuten pienoismalleihin ja rahastuslaitteisiin.

Mustavalkokuvassa miehiä istumassa nokkamallisen linja-auton etupuskurilla.

Linja-autoalan juhlavuosia

Linja-autoliitto juhli näyttelyvuonna 90-vuotista taivaltaan. Linja-autoliiton lisäksi näyttelyn yhteistyökumppanina oli myös samana vuonna 85-vuotisjuhlavuottaan viettänyt Oy Matkahuolto Ab. Suomen linja-autohistorian tallennuksesta on huolehtinut jo 40 vuoden ajan Suomen Linja-autohistoriallinen Seura. SLHS:n autoista on nähtävillä Pohjolan Liikenteen Volvo vm. 1960 ja Väinö Paunu Oy:n käytössä ollut Volvo vm. 1988.

Linjakasta menoa -näyttely oli esillä Mobiliassa 16.3.–21.12.2018.

Näyttelylogossa sinisävuinen linja-autonkeula ja sini-vihreä otsikko Linjakasta menoa