Valtaapitäviä

Komeita edustusautoja

Komeat autot ja valtaapitävät ovat Suomessa aina kuuluneet yhteen. Jo 1920-luvulta lähtien auton kuului olla amerikkalainen ja mieluiten musta. Ylimmän poliittisen johdon perässä myös virkamiehet ja yritysjohtajat saivat käyttöönsä komeita autoja, ja valitusta merkistä ja mallista saattoi usein päätellä käyttäjän arvoaseman. Tasavallan presidentti käytti yleensä pidennettyä Cadillac Fleetwoodia. Ministeriöillä oli jo amerikkalaisittain ajateltuna varsin arkisia autoja, Plymoutheja ja Dodgeja, kuten myös valtionyhtiöiden tai esimerkiksi tiepiirien johtajilla. Sen sijaan joidenkin suurimpien yritysten johtajien sallittiin maahantuovan yhtä komeita autoja kuin presidentillä, tosin vain, jos nämä autot sai lainata valtion käyttöön esimerkiksi erilaisten valtiovierailujen ajaksi.
Sodan jälkeisessä Suomessa amerikkalaiset autot olivat verotus- ja tullisyistä tavallisten ihmisten ulottumattomissa, ja siviilikäyttöön ne päätyivät vasta myöhemmin. Poikkeuksia olivat yleensä aivan edullisimmat mallit, kuten Dodge Dartit tai Valiantit, joita Suomessa näkyi myös takseina. 

Edustusautoja esittelevä näyttely on Kimmo Pyykkö -taidemuseon samannimisen taidenäyttelyn sisarnäyttely.  Valtaapitäviä-taidenäyttely käsittelee vallan teemaa laajasti eri taiteilijoiden tuotannon kautta. Näyttelyssä katsotaan valtaapitäviä myös julkisten muotokuvien ohi. Tilaa saavat lehdessä julkaistut pilakuvat ja kunkin taiteilijan omaa aikaa edustavat tavat katsoa ja kuvata ihmistä, jolla on valtaa. 

Valtaapitäviä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa ja Mobilian Fenno Galleriassa 15.6.2024–5.1.2025.

Buick Park Avenue 1984 kuvattu maantien reunassa.