Tankit täyteen

13.3.2020–31.1.2021

Tankit täyteen -näyttely esitteli polttomoottoriautojen voittokulkua ja vaihtoehtoisten käyttövoimamuotojen paluuta. Näyttelyssä käsiteltiin myös polttoaineiden myyntipaikkoja sekä huoltoasemien baarikulttuuria.

Tankit täyteen – mutta mitä?

Ei ole itsestään selvää, että autot ovat liikkuneet lähinnä bensiinin voimalla sadan vuoden ajan. Vielä 1900-luvun alussa polttomoottoriautojen rinnalla kilpailivat höyry- ja sähköautot lähes tasaväkisesti. Mobilian Tankit täyteen -näyttelyssä pohdittiin, mikä siivitti bensiinikäyttöisen polttomoottorin autoilun alkuvaiheessa ylittämättömälle etumatkalle muihin käyttövoimiin verrattuna, ja miksi vaihtoehtoiset energianlähteet palasivat lähes sadan vuoden kuluttua fossiilisten polttoaineiden rinnalle. Mitä maailmassa tapahtui ja mikä muuttui?

Tankit täyteen -näyttelylogossa on mustavalkoinen kuva bensapojasta sekä puna-sininen otsikko, jonka päällä on oranssi öljytippa, punainen liekki ja sininen latauspistoke.

Suomi ja autoilun kokeilut

Autoilun käyttövoiman historia on osa maailmanpolitiikkaa ja täynnä isoja maailman talouden ratkaisuja, mutta Mobiliassa aihetta tarkasteltiin erityisesti Suomen näkökulmasta. Näyttely muistutti, että Suomessakin on kokeiltu ajan saatossa vaihtoehtoisia energianlähteitä. Nähtävillä oli esimerkiksi sota-aikaan käytössä ollut puukaasutin, jolla autot saatiin liikkumaan puupilkettä polttamalla. Samaan aikaan Helsingissä tehtiin autoliikenteen tarpeisiin toimivia biokaasuratkaisuja, jotka sittemmin päätettiin unohtaa tarpeettomina. 1970-luvun öljykriisin seurauksena säästettiin niin koti- kuin katuvalaistuksessa ja vähennettiin asuntojen lämmittämistä. Samalla autoteille tuli yleisnopeusrajoitukset ja autot muuttuivat pienikulutuksellisemmiksi. Vuosien saatossa sähköautoja kehitettiin Suomessakin eteenpäin, ja ensimmäinen suomalainen sähköauton prototyyppi ns. Talbot Strömberg rakennettiin vuonna 1984. Talbotin lisäksi näyttelyssä pääsee tutustumaan postinjakelussa käytettyihin suomalaisiin sähköautoihin Finnvaniin ja Elcat Cityvaniin.

Suomalaisia sähköautoja rivissä, vaalea Talbot Horizon, oranssi Finnvan ja valkoinen Elcat.

Huoltoasemamuistoja

Alkuaikojen suomalainen autoilija joutui asioimaan apteekissa saadakseen bensiiniä. Sittemmin bensiinin myynti siirtyi bensakioskeihin, ja varsinaisia huoltoasemia alettiin rakentaa 1920-luvulta lähtien. Etenkin maaseudulla huoltoasemat nousivat merkittävään asemaan kyläläisten kohtaamispaikkana. Eri huoltamoketjut houkuttelivat asiakkaita moninaisilla keräilytuotteilla. Kerättävänä oli esimerkiksi Kesoilin kristallilaseja ja Unionin Olympia-seteleitä, joilla sai henkarin tai Surf-pesuainetta. Tankit täyteen -näyttelyssä pääsi tunnelmoimaan entisaikojen huoltoaseman kahvioon ja tutustumaan huoltoasemien vanhoihin mainoksiin. Muistatko ajan, jolloin tiikeri laitettiin tankkiin?

Tankit täyteen -näyttely taustoittaa päivän polttavaa keskustelua autoilun tulevaisuudesta kertomalla autojen käyttövoiman historiasta.

Tankit täyteen -näyttely oli nähtävillä Mobiliassa 13.3.2020–31.1.2021

Mustavalkoisessa kuvassa mies tankkaa itse autoaan Gulfin seteliautomaatilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *