Kertomuksia teistä -kumppanit: Infra ry

Me haistamme, mistä rakennusalalla tuulee

 

SUOMESSA on yli 100 000 toimivaa yhdistystä.

Moni niistä on liikkeellä tärkeällä asialla. Jotkut, kuten yhdistyksen perustaneet Markku-nimiset toki pilke silmäkulmassa.

Multaa kynsien alla ja kaivukoneita hallilla oli puolestaan niillä infra-alan pioneereilla, jotka perustivat Suomen Maarakentajien Keskusliiton (SML) vuonna 1954.

SML on aikoja sitten muuttunut INFRA ry:ksi. SML-lyhenteelle jäi silti yhdistysten luvatussa maassa lukuisia käyttäjiä: Suomen Medisiinariliitto, Suomen Mehiläishoitajain Liitto, Suomen Moottoriliitto, Suomen Musiikkioppilaitosten Liitto, Suomen Muusikkojen Liitto, Suomen Mäyräkoiraliitto…

Beagle metsässä. Kuva Adobe stock.

YHDISTYSTOIMINTA on meillä vilkasta, mutta myös luottamus siihen on kovaa tasoa ja kasvusuunnassa.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn arvo- ja asennetutkimuksen mukaan kansalaisjärjestöihin luotetaan enemmän kuin viranomaisiin, ay-liikkeeseen tai kirkkoon. Työnantajajärjestöt rankataan Eduskuntaa, pörssiyhtiöitä, hallitusta ja puolueita luotettavammiksi.

Esimerkiksi valtion tai kunnan johtaminen on koko ajan enemmän monimutkaisuuden johtamista. Isot ilmiöt kuten ilmastonmuutos tai kaupungistuminen ja ilmiöiden arvaamattomat keskinäisriippuvuudet vaikeuttavat päätöksentekoa.

Päättäjät tarvitsevat tulkintaa ja asioiden arvottamista. Näkemystä siitä, mikä on muutosten todellinen mittasuhde. Vainua.

Tässä auttavat järjestöt: niiden tarjoamalle tiedolle ja perustelluille visioille on kysyntää.

Järjestöissäkin on silti eroja. Joihinkin luotetaan enemmän kuin toisiin.

RAKENNUSTEOLLISUUS RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell totesi taannoin Infra-lehdessä, että vaikuttamisen kentällä on yhä enemmän määrätietoisia tahoja, joiden näkökulma rakennetun ympäristön kehittämiseen on kapea.

Rakennusteollisuus RT kokoaa laveasti toimialan näkemykset ja kokemuksen. Yksi RT:n jäsenliitoista on INFRA, joka tuntee erityisesti väylät, elintärkeät kuntatekniset verkostot ja kiertotalousasiat.

Työkonevaltainen infra- ja urakointiala vastaa muun muassa väylien rakentamisesta ja hoidosta, vesi- ja jätehuollosta sekä energialaitosten, tehtaiden ja kaivosten prosessien ja materiaalilogistiikan sujuvuudesta.

Työmaa. Kuva Infra ry.

Yhdessä RT:n muiden jäsenliittojen kanssa olemme jo kauan rakentaneet luottamusta tutkittuun tietoon ja osaamiseen perustaen. Meiltä osataan kysyä, kun rakentamisen asiat askarruttavat. Me haistamme, mistä alalla tuulee, ja osaamme kertoa sen yrittäjälähtöisesti.

RT:tä ja INFRAa kuullaan mielellään myös Arkadianmäellä tai Säätytalolla rakentamisen asioissa. Saavuttamastamme luottamuksesta hyötyy jokainen jäsenyrittäjämme.

Uskomme, että alan järjestäytyminen on myös koko yhteiskunnan etu. Vain joukkueena pystymme muuttamaan koko alan toimintatapaa niin, että muutoksilla on vaikuttavuutta, oli kyse sitten rakentamisen turvallisuudesta, laadusta tai asumisen ja liikkumisen hiilijalanjäljestä.

Anu Ginström, viestintäpäällikkö

katso lisää

Kaksi miestä ja nainen pyöräilemässä. Mustavalkoinen kuva

Polkupyörän historiaa

Polkupyörän syntymätarinat Vapaaherra Karl von Draisin vuonna 1817 patentoimaa juoksukonetta pidetään usein polkupyörän kantamuotona. Keksijänsä mukaan draisiiniksi nimetty ajokki oli tarkoitettu hyötykäyttöön hevosen korvaajaksi, mutta

Read More »
Vanha mustavalkoinen kuva betoninlevityskoneesta.

Kertomuksia teistä -kumppanit: Infra ry

Me haistamme, mistä rakennusalalla tuulee   SUOMESSA on yli 100 000 toimivaa yhdistystä. Moni niistä on liikkeellä tärkeällä asialla. Jotkut, kuten yhdistyksen perustaneet Markku-nimiset toki pilke silmäkulmassa. Multaa kynsien alla

Read More »
Kaksi sähköpotkulautaa Kauppatorin rannassa. Voi -sähköpotkulaudat ovat punaiset. Potkulautojen takana kävelee ihminen.

Yhteinen käyttö ja yksityiset tarpeet

Tiivistyvän kaupunkiasumisen ja ilmastokriisin myötä 2020-luvulle tultaessa on länsimaissa tuotu palvelumuotoilun keinon tarjolle monenlaisten kestohyödykkeiden vuokraus- ja lainapalveluita. Yhteiskäyttöisyys kuvataan vaihtoehdoksi omistamiselle. Se eroaa perinteisemmistä

Read More »
Lempäälän mustavalkoinen siltakuva, joka kuvataan joen vierestä ihmisen silmänkorkeudelta. Kuvassa näkyy silta, jonka alla kulkee kivetysreunainen joki.

Liikennepolitiikan synty

Tarpeet synnyttävät väyliä, mutta väylät luovat myös mahdollisuuksia. Ennen historiallista aikaa Suomessa oli hyvin vähän ihmisiä, ja heidän liikkumisensa perustui luonnon tarjoamiin mahdollisuuksiin; mahdollisuuksiin, joita

Read More »