Suomen Tieyhdistys ja Suomen tie
”Hyvien ajoteiden merkitys taloudellisessa suhteessa on vähintään yhtä tärkeä kuin kysymys kenelle teiden rakentaminen ja kunnossapito kuuluu. Eivät ainoastaan teillä kulkijat ole riippuvaisia niiden kunnosta vaan myös suuri yleisö, kuluttajat. Kulutustavaroiden hinta on nimittäin suuressa määrin riippuva kuljetuskustannuksista.
Paljon painavampia kuormia voidaan vain kuljettaa kovapintaisella ja tasaisella tiellä, jossa nousut eivät ylitä määrättyä maksimikulmaa kuin pehmeällä, huonosti perustetulla tiellä jyrkkine mäkineen.
Mikäli taloudelliset olot kehittyvät sikäli tulee välttämättömäksi ryhtyä tehokkaihin toimenpiteisiin teitten parantamiseksi.”
Nämä ovat otteita Suomen keisarilliselle senaatille vuonna 1916 lähetetystä aloitteesta Suomen Tieyhdistyksen perustamiseksi. Ehdotuksen takana oli senaattori Jalmar Castrén, joka teki aloitteen, että tiestöä pitäisi hoitaa yhdessä, valtion, kunnan ja vapaa ehtoisuuteen perustuvan tieyhdistyksen toimesta. Toukokuussa 1917 Castren teki Senaatin Kulkulaitostoimikunnan nimissä aloitteet yhdistyksen perustamiseksi. Yhdistyksen syntymäpäiväksi tuli 14.6.1917.Suomen Tieyhdistys saatiin siis perustettua hieman ennen Suomen valtiota ja asialla olivat osin samat miehet. Tiestön merkitys kansakunnalle ja sen menestykselle on siis ymmärretty jo Suomen valtion alusta alkaen.
Teksti voisi olla hyvin nykypäivästä ja vaatimukset ja huolet ovat edelleen osittain samoja. Onko siis vuosisadassa saavutettu mitään? Tie on elementti ja liikkumisen alusta, joka elää ja jonka pitää muuttua ajassa. Kymmenen vuoden takainen hyvä ei ole välttämättä tämän päivän vaatimusten mukainen. Yhteiskunnan liikkumistavat ja tarpeet muuttuvat koko ajan. Teiden pitää kehittyä mukana.
Nykypäivänä Tieyhdistys toimii edelleen aktiivisena vaikuttajana teiden rahoituksen, kestävän käytön ja alan osaamispääoman vahvistamiseksi. Tavoitteena on arjen sujuvuus sekä koko Suomen elinvoimaisuus.
Suomen Tieyhdistys on yksityistieasioiden johtava asiantuntija ja kouluttaa tieisännöitsijöitä tiekuntien avuksi TIKO-koulutuksessa, jota on järjestetty vuodesta 2003 alkaen. Yhdistys ylläpitää yksityistieasioiden palvelevaa puhelinta. Yksityistiet ovat tärkeitä omistajilleen ja kulkijoilleen. Laaja 365 000 kilometrin pituinen yksityisteiden verkko on Suomelle ja sen elinkeinoelämälle valtava voimavara.
Tieyhdistys järjestää useita merkittäviä kotimaisia ja kansainvälisiä tapahtumia, joissa alan ammattilaiset, opiskelijat ja päättäjät tapaavat toisiaan ja pääsevät jakamaan ja päivittämään omaa osaamistaan. Tunnetuimpia tapahtumia ovat Väylät & Liikenne -konferenssi ja kansainväliset Tiepäivät (ent. Talvitiepäivät) sekä Alueelliset yksityistiepäivät -kiertue. Yhdessä muiden toimijoiden kanssa yhdistys järjestää lisäksi Transport Research Finland -tapahtumaa ja Yhdyskuntatekniikka –tapahtumaa sekä erilaisia teemaseminaareja teihin ja yksityisteihin liittyen.
Yhdistyksessä on aina kirjoitettu paljon. Vuosien saatossa on julkaistu useita alan historiateoksia. Yhdistys julkaisee Tie & Liikenne- sekä Yksityistieuutiset lehtiä. Tie & Liikenne -lehden jokainen kappale vuodesta 1920 alkaen on tallessa. Lehtien sivuille on tallennettu valtava määrä suomalaisten teiden ja tieliikenteen historiaa. Lisäksi yhdistys julkaisee erilaisia yksityistieaiheisia opaskirjoja.
Yhdistyksessä on yli 3500 jäsentä. Henkilöjäsenet ovat alalla toimivia, alaa opiskelevia ja alalta eläköityneitä henkilöitä. Yhteisöjäsenet koostuvat laajalti alalla toimivista yrityksistä, viranomaisista, järjestöistä, kunnista ja kaupungeista sekä yksityisteiden tiekunnista. Yhdessä jäsentemme kanssa vaikutamme ja viemme Suomea eteenpäin kestävällä tiellä.