Historia ja tunnusluvut
Mobilia säätiön perustivat vuonna 1986 Olavi ja Lilja Sallinen.
Olavi Sallinen aloitti museoautojen harrastamisen jo 1950-luvulla. Vuosikymmenien mittaan hänen kokoelmansa kasvoivat, ja vuonna 1982 hän avasi ensimmäisen museonsa Kangasalan Vehoniemenharjulle. Museo alkoi niittää mainetta ja kunniaa Vehoniemen Automuseo -nimellä.
Vuonna 1986 Lilja ja Olavi Sallinen perustivat museotoimintansa taustavoimaksi Vehoniemen Automuseosäätiön ja samoihin aikoihin säätiö avasi toisen museon Kangasalle nimellä Suomen Sotilas- ja erikoisajoneuvohistoriallinen museo. Säätiön perustamisen ja museotoiminnan laajentamisen mahdollisti Sallisen samanaikainen luopuminen pääosasta laajaa yritystoimintaansa.
Vuonna 1991 Vehoniemen Automuseosäätiö muuttui julkisyhteisöjen ylläpitämäksi säätiöksi, kun A-Katsastus Oy (ent. Autorekisterikeskus), Kangasalan kunta, Puolustusministeriö ja Tiehallinto (ent. Tielaitos) tulivat mukaan säätiöön ja sopivat entistä laaja-alaisemman tieliikennemuseon perustamisesta. Tässä yhteydessä säätiön museoiden ryhmään tuli mukaan Tiemuseo.
Vehoniemen Automuseo, Suomen Sotilas- ja erikoisajoneuvohistoriallinen museo ja Tiemuseo ottivat Mobilian yhteiseksi nimekseen vuonna 1992. Vehoniemen harjulta Mobilia siirtyi uusiin tiloihin Kangasalan Kisarantaan vuonna 1994.
Vuonna 1997 Mobilia saavutti yhden keskeisistä tavoitteistaan, kun opetusministeriö nimesi sen tieliikenteen alan valtakunnalliseksi erikoismuseoksi.
Vuonna 1999 Vehoniemen Automuseosäätiö muutti strategiansa mukaisesti nimensä Mobilia säätiöksi. Vuonna 2002 Mobilia otti palvelukonseptiinsa kokoelmahotellipalvelut. Vuonna 2003 Mobilian kokoelmahotellipalvelut huomioitiin erityisenä ansiona Suomen museoalan laatupalkintokilpailussa, jossa Mobilia palkittiin ainoana kilpailuun osallistuneista museoista.
Opetus- ja kulttuuriministeriö nimesi Mobilian tieliikenteen alan valtakunnalliseksi vastuumuseoksi vuonna 2020.
Tällä hetkellä Mobilia säätiössä on mukana 29 tieliikenteen alan taustayhteisöä. Säätiön liikevaihto on noin 1,6 miljoonaa euroa, ja sen keskimääräinen henkilöstömäärä on 18 henkilöä.
Säätiön hallinto
Mobilia säätiön hallintoelimiä ovat edustajisto ja hallitus. Säätiön toimintaa ohjaa edustajisto, johon on nimetty jäsenet säätiön taustayhteisöistä.
Hallitus vastaa säätiölain mukaisesti säätiön taloudesta ja muusta toiminnasta. Hallituksen puheenjohtaja on Harri Vitikka (Pirkanmaan ELY-keskus) ja varapuheenjohtajana Petri Lätti (Kangasalan kaupunki). Muita jäseniä ovat Harri Huusko (puolustusvoimat), Janne Mäkilä (A-Katsastus Oy), Ari Tenhonen (Suomen Taksiliitto ry), Pasi Nieminen (Autoliitto ry) ja Juhana Saarela (Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto SAHK ry). Hallituksen varajäseninä toimivat Anssi Saari (puolustusvoimat), Jarmo Joutsensaari (Väylävirasto), Oskari Auvinen (Kangasalan kaupunki), Jenni Välimäki (Suomen Taksiliitto ry), Simo Takalammi (Suomen Tieyhdistys ry) sekä Hasse Kaskela (Veteraanimoottoripyöräklubi ry).
Säätiön toimitusjohtajana toimii Mika Hautala.
Säätiön strategia
Mobilia säätiön strategian vuosille 2017–2021 voit lukea tästä