Blogi
Ajankohtaista luettavaa.
![Kaksi miestä ja nainen pyöräilemässä. Mustavalkoinen kuva](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2023/06/kaksi-miesta-ja-nainen-pyorailemassa-j.a.collin-kymenlaakson-museot.jpg)
Polkupyörän historiaa
Polkupyörän syntymätarinat Vapaaherra Karl von Draisin vuonna 1817 patentoimaa juoksukonetta pidetään usein polkupyörän kantamuotona. Keksijänsä mukaan draisiiniksi nimetty ajokki oli tarkoitettu hyötykäyttöön hevosen korvaajaksi, mutta
![Suomalainen Daf-esite 1960-luvun puolivälistä. Mobilian kokoelmat.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Moba443.jpg)
Pieni auto puukenkien maasta – A small car from the land of clogs
Kertomuksia teistä -näyttelystä löydät pienen, hiukan eriskummallisen auton. Oheisen linkin kautta pääset lukemaan Daf:n ja autokaupan tarinaa Suomessa. Tunnetko jo Daf:n? Pieni auto puukenkien maasta
![Vanha kuva Jussilan taloon johtavasta metsätiestä Tammelassa.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Jussilan-taloon-johtava-metsatie-Tammelassa.-Kuva-Toivo-Kaukoranta-1928.-Museovirasto-Kansatieteen-kuvakokoelma-CC-BY-4.jpg)
Kertomuksia teistä -kumppanit: Suomen Tieyhdistys ry
Suomen Tieyhdistys ja Suomen tie ”Hyvien ajoteiden merkitys taloudellisessa suhteessa on vähintään yhtä tärkeä kuin kysymys kenelle teiden rakentaminen ja kunnossapito kuuluu. Eivät ainoastaan teillä
![Vanha mustavalkoinen kuva betoninlevityskoneesta.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Oy-Betoni-Abn-betoninlevityskone-TH-278.jpg)
Kertomuksia teistä -kumppanit: Infra ry
Me haistamme, mistä rakennusalalla tuulee SUOMESSA on yli 100 000 toimivaa yhdistystä. Moni niistä on liikkeellä tärkeällä asialla. Jotkut, kuten yhdistyksen perustaneet Markku-nimiset toki pilke silmäkulmassa. Multaa kynsien alla
![Kaksi sähköpotkulautaa Kauppatorin rannassa. Voi -sähköpotkulaudat ovat punaiset. Potkulautojen takana kävelee ihminen.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Kaksi-sahkopotkulautaa-Kauppatorin-rannassa.-Pekka-Vyhtinen-2019.-HKM-CC-BY-4.0-scaled.jpg)
Yhteinen käyttö ja yksityiset tarpeet
Tiivistyvän kaupunkiasumisen ja ilmastokriisin myötä 2020-luvulle tultaessa on länsimaissa tuotu palvelumuotoilun keinon tarjolle monenlaisten kestohyödykkeiden vuokraus- ja lainapalveluita. Yhteiskäyttöisyys kuvataan vaihtoehdoksi omistamiselle. Se eroaa perinteisemmistä
![Lempäälän mustavalkoinen siltakuva, joka kuvataan joen vierestä ihmisen silmänkorkeudelta. Kuvassa näkyy silta, jonka alla kulkee kivetysreunainen joki.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Osio-3.2-Lempaala-1-scaled.jpg)
Liikennepolitiikan synty
Tarpeet synnyttävät väyliä, mutta väylät luovat myös mahdollisuuksia. Ennen historiallista aikaa Suomessa oli hyvin vähän ihmisiä, ja heidän liikkumisensa perustui luonnon tarjoamiin mahdollisuuksiin; mahdollisuuksiin, joita
![Suomalaista hiekkatietä pitkin kulkee hevoskärryllä nainen, jolla on punainen huivi päässä. Maisemassa on mäntyjä, joiden väliin tie kaartuu. Oikeassa reunassa siintää järvimaisema.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Maantie-Suomessa.png)
Maanteiden aika
Nykyhetkessä oletamme yleensä, että pääsemme tietä pitkin haluaamme paikkaan turvallisesti, vaivattomasti ja nopeasti. Teiden ulottumattomissa olevat paikat ovat luontokohteita, elämyksiä ja ei-paikkoja. Valta- ja kantatieverkot
![Mustavalkoinen kuva hevosesta aitauksessa. Hevonen katsoo suoraan kameraan puisen aitauksen yli. Hevosen valkoinen harja hulmuaa tuulessa.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/hevonen-aitauksessa-Jyllila.png)
Hevoset, härät ja ajokalut
Vähintään keskiajalta asti hevonen on ollut merkittävä kuljetus- ja työväline sodassa, kaupankäynnissä, henkilöliikenteessä ja maataloudessa. Ratsuväen katselmustietojen ja säilyneiden veto- ja ratsastusvarusteiden perusteella tiedetään, että
![Muinaissuksilla hiihtävä henkilö valkeissa vaatteissa. Henkilö hiihtää järven jäällä.](https://mobilia.fi/wp-content/uploads/2022/03/Osio-1-hiihtaja.jpg)
Muinaiset kulkuneuvot
Meillä on usein viihteen luomia mielikuvia menneisyyden kulkuneuvoista, mutta kuinka hyvin ne pitävät paikkaansa? Miten kuljettiin – ja ennen kaikkea – miksi? Tämä kirjoitus avaa